härskulledetvaritenbrarubrik!

Har ridit två hästar idag och båda två kändes kanon.
Har väntat på att Enter ska kännas såhär avslappnad som han gjorde idag i några dressyrpass nu och idag va det som allt stämde in. Nathelle va helt underbar som vanligt att rida, kände dock krampen i benen mot slutet.

Enter: Red med gramanen idag bara för att han skulle få lättare att koppla av, vilket han alltid får med den. Han slutar liksom bry sig om omgivning hela tiden och blir mer fokuserad på vad jag vill. Därav jobbar han bättre med både påskjutet och ryggen. I traven blev det mycket åttor i lättridning där jag ville få in ett stadigt tempo med aktiva bakben. I början blev han lite springig i volt bytet i åttan men kom över det rätt fort.

Galopperade honom i båda varven i ett stadigt tempo och då stod jag även hela tiden i fältsits. Tränade sedan på fattningar, avbrott och sedan att få honom lugn i traven efter och innan den nya fattningen. Även där stod jag i fältsits i galoppen hela tiden. Fattningarna och avbrotten funkade perfekt, behövde aldrig ta i honom när jag skulle gå ner i trav utan det va bara att lugnt säga till honom så bröt han av.


Vi avslutade med att gå och äta några äpplen :)


Min lilla plutt ser nästan ut som en ponny.. :)

Nathelle: Fortsatte ifrån där jag slutade i lördags. Jobbade med åttor i kort trav med en halt på medellinjen och sedan kort trav igen. Riktigt jobbigt att sitta ner och hålla ihop henne för det är riktigt mycket häst att hålla ihop. I början va hon lite studsig för det blåste lite, men när man är van vid Enter så gör det inte någonting, hon skärper till sig när man aktiverar henne.

Jobbade ungefär på samma sätt i galoppen, åtta - galopp,halt,galopp. Ibland blev det åtta - galopp, tre travsteg, galopp. Men red även volter och på fyrkantspåret i både traven och galoppen.

Gjorde lite galoppombyten och skänkelvikningar, slutor och öppnor.


I hagen :)


Notera att detta va innan jag red..

Grymt kul att få möjligheten att rida Nathelle, stor skillnad ifrån Enter och jag som är så kär i dressyr älskar ju det. Kan så mycket mer än Enter, han ligger under utbildning, Nathelle finrider man på! :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0