Intervaller

Idag red jag på stubben med Ebba. Dock var det bara stubb längs kanten av hela åkern (åkern är välsigt stor), så det blev som ett väldigt långt spår. Där tog Ebba och jag tillfället i akt att intervallträna hästarna mellan galopp och skritt. Det var även väldigtbra träning för hästarna att kunna lyssna på ryttaren och inte få in tävlingsinstingten, att kunna låta den andra hästen få ligga en bit före ibland utan att behöva galoppera fortare och komma ifatt. Detta är något som jag tycker är viktigt, för jag vill att min häst alltid ska lyssna på vad jag vill, oavsett hur situtionen ser ut. Sedan kan hästen få gloppera snabbare om jag säger det.



Vi började självklart med att värma upp Sigge och Enter. Sigge var väldigt stel eftersom han vilat i några dagar, så jag fick böja och ställa massor för att försöka få honom mjuk.

När vi sedan började med intervallerna så tände Sigge till en aning. Han lyssnade super och galopperade i det tempo jag ville, lyssnade även super bakåt. Dock var han väldigt lätt i bakdelen, så fick jobba med att sysselsätta honom, hålla upp huvudet och se till så han inte skulle bocka. Om han väl har bockat en gång så kan han göra det hela tiden och de är inte små, utan man flyger verkligen ur sadeln! Men han var superduktig!



Efter några varv bäjade Sigge bli lite trött, men jobbade även på precis som jag ville ha honom :) Ridpasset avslutades med nerjoggning och avskrittning som vanligt.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0