Tankar

En grej jag ofta tar för givet är Enters "utbildningsålder". Han är ju tolv år, men i själva ridningen är han 7 år på ett ungefär. Vid 7 års ålder började han "skolas" till ridhäst. Så han har ju endast gått som ridhäst i 5 år.

Sitter ofta och tänker att Enter inte kan något, men egentligen.. När jag fick honom kunde han skritt, trav, galopp, halt och flytta för skänkeln typ. Han hade grymt svårt att stå stilla.

Nu kan han snart galoppombyten, han gör från höger till vänster och vet vad han ska göra när jag ber honom byta från vänster till höger. Men då tycker han det blir jobbigt och då surar han bara ihop sig istället, poängen är ju att han förstår vad han ska göra, nu gäller det bara att få honom att göra det också. Ibland gör han dom i båda varven, vissa dagar är han snäll helt enkelt ;).

Har förutom skänkelvikningar, slutor och öppnor jobbat med både fram- och bakdelsvändningar. Framdelsvändningarna gör han hur lätt som helst, bakdelsvändningarna tycker han är lite jobbigare och ville hellre backa, vilket han inte får! Övning ger färdighet helt enkelt, bara att jobba vidare!

Tycker det är lite coolt att se hur mycket Enter har mognat i ridningen, och att vi har lärt oss tillsammans!


Det enda som jag ser att detta är Enter är att han drar upp överläppen när han tuggar på bettet, det är liksom hans grej!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0