Tre hästar

Planen för dagen va att rida två hästar, Enter och Pandis, men fick sedan erbjudandet att rida min kusins häst Nathelle som jag gladeligen red!

Enter: Han va mycket mer på arbetshumör idag än igår, jobbade på samma sätt idag som igår fast med mer trav. Tvärtom ifrån igår så va han enklare i traven än va han va i galoppen, där ville han mest bara gå med huvudet högt och lyssnade knappt. Traven funkade han kanon i högervarv och tyckte det va jobbigare i vänstervarv men vid många tillfällen jobbade han på riktigt bra även där.

Känner att han kanske ska få några vilodagar med promenader och extra havre för han va väldigt trött och rätt så hängig i traven.. inget bra påskjut från baken. Nog därför han inte ville jobba och bara springa i galoppen för att han inte orkade.

Nathelle: Red ungefär en halvtimme efter order från min kusin! Nathelle har varit lite halt för några dagar sedan och har inte blivit riden så mycket dom två senaste dagarna. Jobbade mycket med kort trav på volter och åttor, men även volter i galoppen. Lite galoppombyten bara för att känna lite på henne.

På måndag ska jag rida henne igen och tänkte jobba vidare ifrån där jag slutade idag. Känns otroligt kul att få möjligheten att rida Nathelle, hon är så välskolad och gör allt man ber om direkt. En stor skillnad med skolningen om man jämför med Enter.




Lite trött efter ridpasset :)

Pandis: Jobbade ungefär likadant med Pandis som jag gjorde med Nathelle, åttor och volter mestadels i trav för jag tyckte hon blir så loj i galoppen och kommer liksom inte igång i en bra galopp. Men hon jobbade på bra för att vara en tjock liten brun ponny i traven.

Jag måste ju ha i tanke att Pandis har dålig kondis och ser dräktig ut när jag rider henne, så jag kan ju inte kräva hur mycket av henne för det orkar hon ju inte. :)


Tycker det är grymt kul att rida olika hästar, är ju så van vid Enter och hans korta steg att när jag sitter upp på Nathelle som är runt 1.70-175 i manken så känns det ju väldigt annorlunda, helt annat steg och allt. Och att sen sitta upp på en ponny som är runt 1.50 i manken är ju hur konstigt som helst. Men det är ju nyttigt det med!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0