Flughuvor

Idag fick Sigge vila. Åkte ut vid 11, tog in honom och gav honom lite mat, sprayade på flugspray och satte på honom en flughuva. Då det har varit lite svalare de senaste dagarna har det inte varit lika mycket flugor så då har Sigge fått lufta lite och gått helt utan, men idag åkte den på igen. Fast jag måste verkligen köpa en ny känner jag! ingen av mina är särskilt bra...

Har era hästar ofta flughuvor varje dag eller går de utan?
Vad använder ni för flughuvor?
kan ni rekomendera någon speciell? :)

Jag har två olika flyghuvor som jag varrierar mellan är dessa två, båda från Hööks:

Denna tycker jag är br för den är mjuk överallt och det är ganska liten risk för skavsår.
Men något negativt är att om det regnar så är den så pass mjuk att nätet lägger sig slickat mot hästens ansikte.


Denna är med hårdare nät, vilket gör att man kan ha den på oavsett väder då den inte lägger sig direkt mog pälsen. Men dock får, iaf Sigge, väldigt lätt skavsår av den så denna har han bara några dagar sen får han någon annan eller vara utan helt (beronde på hur mycket insekter det är och vad det är för väder).
Något som jag även tyker är dåligt med denna är att det inte finns något skydd för öronen, vilket gör att den inte sitter så br upptill. På Sigge finns det ganska mycket luft där så det kan lätt komma in djur. Men trots detta så fungerar denna flughuva bäst på honom! :)

När Sigge går på bete och är ute dygner runt brukr jag inte ha flyweil på honom, då det kräver att han har grimma vilket jag inte vill att han ska ha. Visst, det finns sådana som man inte behöver ha grimma till, men jag tycker inte att de sitter så bra.



Vad tycker ni om flyweil?
Har era hästar grimma på sig när de går ute dygnet runt?
(om de gör det)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0