Hiss&Diss

Tänkte att det va lite längesen jag slängde upp en Hiss/Diss och idag har jag verkligen två saker att hissa och dissa!

Hiss

Fyra ess Hästsalva är nog den bästa salvan jag har invensterat i! Den är bra till ALLT, den funkar perfekt som mjukgörande på sår, speciellt på sommaren när man gärna vill hålla flugorna borta från alla hästen små sår,  salvan håller insekterna på avstånd och är väldigt mjukgörande! Den är även den enda produkt som jag vet tar bort kåda. Inte så jättekul när hästen har kliat sig mot ett träd i hagen och har hela halsen och manen full med kåda, det enda man behöver göra är att kladda in lite salva och vips, nästa dag är det borta! Beroende då på hur mycket kåda det är, är det packat kan det ju ta några dagar att få bort allt!

Detta är lite produktfakta: En specialsalva för hästar. Fet mjukgörande salva som förebygger skav och friktion. Salvan är en perfekt hov- och karledsalva. Salvan fungerar som skydd mot rispor och dylikt. Smörj runt ögon och på juver när hästarna går på vall. Granskad av STC:s expertgrupp för doping. Karenstid är = 0 timmar.

Diss

Folk som ger vitlök till hästar! Ser inte någon mening till att ge vitlök till hästar. I nästan alla artiklar jag läst om vitlök till hästar står det nästan alltid att hästen har inte enzym så de kan inte bryta ner ett ämne i löken, därav bryter löken ner de röda blodkropparna och att det även kan ge problem med njurarna. Det kan ta en längre period innan man märker något på hästen, men all lök är farlig för hästar även i små doser!


De jag pratat med ger vitlök för att hålla hästen frisk från förkylningar och under sommaren hålla bort insekter och fästingar, men jag anser att det finns andra sätt att komma undan dessa anledningar. Låt inte hästen gå ute i regnet utan täcke på hösten, släpp inte ut den i en hage om den är svettig på vintern och på sommaren finns det ju mängder med flug/insektsmedel!

Nu är det ju inte så att jag går runt och säger åt de som ger sina hästar vitlök, utan detta är min åsikt och jag lägger mig oftast inte i om hur andra hanterar sina hästar!

Tycker ni likadant som mig eller har vi delade åsikter?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0