Hoppning!

Ledsen att jag inte skrev nånting igår, men hade verkligen ingen lust. Så tänkte ta er igenom gårdagens ridpass nu!

Som Ida skrev så hoppade vi! Gick super, red först ut för att trava och galoppera igång. Sen checkade jag honom lite i alla gångarter på paddocken också innan jag började hoppa. Hade en martingal på så han blev lite extra tjurig i galoppen och ville studsa lite extra då.. dock gick ju inte hans planer som han planerat för jag älskar verkligen när han är på det humöret, så kul att rida då!

Men tillbaka till ämnet, vi hade byggt upp en två kombination med 2-3 galoppsprång mellan, det första hindret låg på runt 30 cm, sen det andra på ungefär 70. Det svåraste med Enter va att få honom bra på det första, han blev mer osäker på det låga en det höga. När han väl hade hoppat det lilla rullade han bara på mot det höga.

Tog det även några gånger åt andra hållet, så hoppade det höga först och sen det låga. Gick bra det med, dock var jag nära på att åka av två gånger. Först var när jag kom mot det, han drog i handbromsen och gled in i hindret och rev ner det med bogen, jag tappade ena stigbygel och då kastar sig hästen över bommen på marken. Det enda jag hörde var hur Ida drar efter andan. Men till skillnad från Ida så sitter jag ju kvar när min häst gör sådär! Haha..

Andra gången så kom jag på samma hinder, alltså det höga, Enter va skit osäker men jag drev på. Och han kastar sig över, riktigt över och var ju inte direkt beredd på det så tappar helt balansen och mitt ena ben bara flyger upp mot sadeln.. haha, nära på att åka av där med men körde bara vidare.

Måste säga att det gick väldigt bra igår, Enter rullade på nästan hela tiden, visst blev han väldigt över taggad men det blir han när han kommer igång och blir säkrare.. Kände nästan varje gång som jag kom i galopp att jag tappade kontrollen över honom mellan hindrena, han liksom bara drar. Man kommer i en samlad galopp, vänder upp på det lilla hindret, hans öron vänds fram och så far han iväg. Känns som att sitta på en riktig hopphäst, känns som han gör den där sista ökningen dom gör de sista tre, fyra stegen innan hindret.

Nästa gång jag hoppar hoppas jag det är någon med så jag kan få lite bilder och filmer!! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0