Paddock vs. ridhus!

Paddock eller ridhus? Vad är egentligen bäst? Alla har ju delade åsikter i detta ämne så jag tänkte ta upp det tankar jag har om både paddockar och ridhus, en gång för alla!

Paddock


Fördelar:
Luftigt och öppet
Man slipper vattna oftast vattna paddocken för det tar ju regnet hand om
Om man har en paddock utan staket blir hästen inte så "beroende" av väggar, kan även hjälpa till att hästen blir stadigare

Nackdelar:
Är det dåligt väder är det inte så jätte roligt att behöva sitta och arbeta hästen
Hästen har fler saker att se, alltså fler skrämselföremål, därav kan hästen lättare bli skrämd
På vintern fryser paddocken och rekommenderas inte att rida på

Ridhus


Fördelar:
Även om det hällregnar ute kan man torrt sitta inomhus och rida sin häst
Även om det är svinkallt ute och marken är genom frusen kan man rida sina hopp och dressyrpass

Nackdelar:
Kan bli ganska instängt, alla hästar trivs inte med att spendera varje dag inom fyra väggar
Hästarna kan bli "beroende" av väggarna och söka mycket stöd mot dom
Under sommaren när det är stekhett ute kan det bli ännu varmare där inne

------------------------------------------------------------------------------------------

Jag själv föredrar paddock, känns mycket mera öppet och fritt än vad det gör i ett ridhus. I ridhuset har man sina fyra väggar att hålla sig inom och ett tak. Jag känner mig instängd och kan inte tänka mig att min häst skulle uppskatta att gå där inne varje dag under vinterhalvåret, vilket många privatryttare låter sina hästar göra eftersom de inte vill rida ut när det blir mörkt.

Sen förstår jag de som har tävlingshästar och vill hålla dom i trimm hela året runt. Men för oss med paddock finns det ju alltid massa snötäckta fält som man kan rida dressyr på när paddocken inte funkar.

Dock är jag väldigt besviken, för det finns ett ridhus ungefär 15-20 minuters skritt ifrån vårat stall, men det stallet är nerlagt och nu har dom kor där, så då får vi inte rida i deras ridhus, vilket vi fick förut.. Perfekt att ha på vintern egentligen som man kan rida i någon gång i veckan för att verkligen rida igenom hela hästen. Riktigt surt!

Vad väljer ni, Paddock eller Ridhus, och varför väljer ni som ni gör?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0