tre hästar och två ridpass

Idag har jag ridit två hästar och även haft hand om Enter, eller ska kolla till honom hela veckan då Ebba är bortrest :)

Sigge: Idag var det träning för Camilla. Jobbade mycket med avbrott och igångsättningar, gick väl ganska bra. Från galopp till skritt var han jätteduktig! men vi fokuserade mest på mellan trav och galopp, att han skulle arbeta genom fattningen och avbrottet. Tränade mycket på att jag skulle vara stadig och bara sitta still, men det var då inte det lättaste då Sigge brukar dra tyglarna ut händerna på en och sedan bara springa. Men vissa avbrott kändes bra :)
Tränade på galoppfattningar på ett annat sätt också, genom att först trava på en liten volt sedan flytta ut på en större volt och där göra en fattning. Först tyckte jag det lät väldigt enkelt, men det var det verkligen inte! Det är säkert inte en så svår övning men jag fick kämpa riktigt mycket för att få till det då Sigge vara sköt ut bogen (för jag hade ingen koll på yttersidan) och sprang iväg i slängtrav. det var inte den bästa träningen, men jag kände ändå att jag fick ut något av den, vilket jag alltid känner :)


Nathelle: När jag precis hade sadlat av Sigge efter träningen så kom Lina och frågde om jag ville rida hennes häst Nathelle. Självklart ville jag det! har ridit henne en eller två gånger innan. Nathelle är ett fuxsto, något större än Sigge, närmare 170 cm i mankhöjd kanske? Vet inte hur gammal hon är men har tävlat en del tidigare. Hon är jättemysig men kräver verkligen att man arbetar henne och hon är rätt stor så det är otroligt mycket häst att jobba. Mina ben var helt döda efteråt! Eftersom jag inte har ridit henne så många gånger så kände jag mest efter lite i dressyren. Jobbade mest på volter av olika storlekar. Nathelle är väldigt välutbildad så hon kan så otroligt mycket vilket är väldigt roligt :) Dock ville jag idag mest bara ha en rund och låg form, bara få henne att börja jobba lite och mest lyssna på mig. Red inte så länge men är nöjd :)


Enter: Medan jag red Nathelle fick Sigge och Enter stå inne och sov lite samt äta deras mat som jag hade fixat innan. När jag väl var klar med båda ridpassen var det Enters tur. Stod och borstade honom riktigt länge och han somnde nästan. Kollade igenom hela honom och allt såg bra ut. Ebba har berättat att han har lite småsår, men de såg fina ut :)



Efter det fick hästarna stå inne och sova lite till medan jag tvättade alla mina träns, vilket verkligen behövdes! Men nu är det gjort så det känns bra :) Sen släppte jag ut hästarna, mockade boxarna  och åkte hem. När jag väl satt på moppen kände jag hur hungrig jag var efter 8 timmar i stallet utan att ha ätit något :P Känner att jag fått mycket gjort idag och imorgon blir det nog en lite lugnare dag ser det ut som.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0