Dressyr!

                                                     

Idag blev det äntligen paddocken för båda busarna!

Enter: Red med graman idag för att få honom mindre stissig och mer aktiv. När jag rider på graman har jag den väldigt slapp, graman är aldrig liksom sträckt från gjorden till min hand utan den dinglar runt lite. Så fort Enter känner att den är där så söker han sig nedåt och han blir mycket lugnare och enklare att kontrollera. Körde mycket galopp idag, att han skulle ha en stor men ändå lugn galopp. Red även på en åtta och saktade av från galoppen, ett travsteg och sen bytte galopp och varv. Enter kan endast galoppombyten från höger till vänster galopp om man byter från vänster till höger blir han bara en boll och kickar sen galopperar vidare i vänster galopp. Trodde att han skulle vara mera sur vid avsaktningarna och att han inte skulle vilja ta den nya galoppen utan bara fatta samma igen, men han tog alla klockrent.

Sigge: Snacka om skillnad att gå från att rida på Enter till att rida Sigge.. haha.. Har ju hört från Ida att det tar evigheter innan han blir mjuk och följsam och visst tog det en stund innan han bjöd på nått med formen men trodde att det skulle vara mycket värre än vad det egentligen var.
Travade igång honom länge och kände mest på honom, nästan direkt blev han villig och sökte sig nedåt med hjälp av mycket och åter mycket skänklar. Kände även att han var mer samarbetsvillig i vänstervarvet för i höger röck han mest upp huvudet, men när jag hade klurat ut att om jag höll en riktigt stadig hand på ytter så slutade han med det och sökte sig nedåt istället. Gjorde samma sak i galoppen. Gjorde även lite galoppombyten, vilket jag tycker är så kul att göra när man rider en häst som kan och gör det varje gång liksom! Avslutade med att trava av honom i en lång och låg form där han fick söka sig så långt han ville!


I väntan på mat!
Chill endå att kunna ha dom i samma box, brothers from an other mother!

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0