gårdagens ridpass

Orkade inte skriva något igår, så nu tänkte jag berätta hur ridpasset gick :)

Igår red jag dressyr. Var väldigt taggad och drog på mig sporrarna för han är så himla trött och seg nu när han går ute drygnet runt. I början var han rikttigt trött och ville inte alls gå fram eller något, men i slutet var han hur fin som helst!!! :)


Eftersom Sigge inte har så bra ryggmuskler så orkar hn inte gå samlat och samtidigt arbeta på rätt sätt med ryggen och bakbenen. Han brukar även vara väldigt stel så mina dressyrpass består till största del av lösgörande övningar. jag jobbar väldigt mycket med volter, varierar storlek och tempo. På volterna brukar jag även rakställa och ställa honom utåt ibland, för att han ska fokusera mer och lyssna på mig, det är även övningar som gör att han kommer loss i hela kroppen.



Igår gjorde jag även en annan övning. På ena långsidan körde jag öppna, på den andra sluta. I hörnen överdrev jag nästan ställningen för att han verkligen skulle lossna. På båda kortsidorna så gjorde jag en volt och hade honom då lite mer rakställt/utåt. Det gick mycket bättre än jag hade trott, han jobbade på bra med både rygg och bakben. Även galoppen satt super! han brukar inte riktigt orka bära sig själv då, men igår var han jätteduktig :)


ja Sigge får stå ut med ett och annat :)

Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0