Gårdagens hoppträning

Igår var jag, som jag skrev tidigare, och hopptränade. Vi började med att värma upp med tempoväxlingar och Sigge trampade på. Fick jobba med att försöka få honom aktiv samtidigt som jag samlade upp honom och efter en stund gick det betydligt bättre. Vi skulle även rida runt koner för att träna på vägen.
 
Sedan började vi hoppa fram på ett räcke med en vattenmatta under. Sigge tittade inte ens på den. Höjde lite i taget och tog sedan ett språng på drygt 1.10 m. Lätt som en plätt tyckte Sigge! Sedan gick vi över till en oxer som vi också hoppade fram på. Gjorde samma sak där, höjde lite efter varje gång. Till slut låg den på 1.20 ungefär, men eftersom inte Sigge är i toppform och vi har inte hoppat sådana höjder direkt så stod jag över. Vill hellre hålla mig lägre och bygga upp succusivt istället för att höja bara för att det är kul. Sigge är även 20 år nu och vill att han fortfarande ska känna sig trygg och tycka det är roligt att hoppa. 
 
 
Sedan hoppade vi en bana! Det var en bana med blandade hinder: räcke, oxer, vattenmatta, kombination och olika linjer. Sigge har ganska kort galopp så tidigare har jag fått jobba med att få fram honom för att få in rätt antal galoppsprång, men nu fick jag istället för få. Han var pigg och hade en del egen motor och att jag dessutom drev gjorde självklart att det blev färre galoppsprång. På banan stod även sockerbitar utplacerade. Tanken var att vi skulle rida mellan dem (de stod rätt nära varandra) på vissa stället, innan eller efter hinder för att träna på att rida bra och ordentliga vägar. Jag fick träna på att Sigge skulle ha en aktiv men framåt galopp utan att bli lång. Det behövdes! 
 
Sigge hade massor av energi på träningen och han tyckte nog att det var lika roligt som jag gjorde! Han var så fin hela tiden och hoppade jättebra. Bästa hästen, är så stolt över honom!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0