andramarstvåtusentolv

Testade att rida Enter med ett pelham idag och fytusan vilken förändring. Upplägget var mycket galopparbete - fattningar från halt, skritt och trav, avbrott till trav, skritt och halt, byten. Han brukar oftast koka över i skallen när vi kör galopparbete, men med pelhamet så gick han super.
-
Det skönaste var att jag knappt behövde göra någonting i handen, slippa den jävla dragkampen som blir när han kokar över och bara blockar allt.
-
Igår red jag på mitt vanliga bett, inte mycket galopparbete, men igår blockade han allt efter ett tag. Riktigt frustrerande när han riktigt skiter i mig fullständigt. Han liksom bara flamsar runt och när han väl blir trött då gör han som jag vill.
-
Men med pelhamet gick han riktigt samlat, kan inte sluta le när han går sådär fint. Och visst, han kan gå så på ett vanligt tredelat när han har de muskler så han orkar göra det jag kräver om. Nu när han knappt har kondis eller muskler väljer han att blockera för att komma undan.
-
Ska bli intressant att se hur han kommer vara om jag fortsätter med pelhamet vid galopparbetet. När jag testade rida på ett hackamore så gick han exakt som idag de första veckorna, men nu har han blivit riktigt tung i handen och bara drar ifrån allt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0