Hoppträning 20 april 2013

Strålande sol ute, varmt och skönt! Åkte till stallet när strax innan 10, fixade Sigge och allt som ska göras innan ridning.
 
Började värma upp Sigge, kändes som vanligt. Annelie kom ut och jag fick börja med en övning som gick ut på att göra varsin volt runt tre olika hinder och sedan öka ut ur volten. Jag har fått göra denna övning tidigare också, men det var ett tag sedan sist. Låter så lätt egentligen, men det gick inte det minsta bra. Jag red inte ordentligt vilket resulterade i att han inte alltid höll igång varvet runt, min sits har jag massor att jobba med då jag alltid drar upp skänklarna när jag ska driva. Så den övningen gick inte så bra tycker jag, men värt att fortsätta träna på det då det är en nyttig övning. Alltså började inte passet superbra.
 
Vi började hoppa fram och det gick väl helt okej, han kunde varit mer framåt och jag red inte så bra, men det funkade. Kändes som om jag inte fick fram honom och inte hade någon energi att samla upp, vilket gjorde det svårare. Hoppade en evighetsbana något varv vilket inte var det snyggaste gjort enligt mig.Fick träna mycket på att rätt antal galoppsprång, kunna både öka och minska antalet på samtliga linjer. Tja... kan ju inte påstå att ridpasset började super och jag var inte den mest positiva människan heller.
 
Inte den bästa bilden men så här stod hinderna
 
Höjde sedan hela banan och då kom Sigge verkligen igång, det är en helt annan häst när man höjer hinderna. Kom lite nära in på en linje men han var ritkigt snabb och hoppade upp sig bra, han var superfin! Han hoppade jättefint hela banan, sen att jag inte var helt bestämd med vägen var en annan sak. Jag red inte ut ordentligt efter ett hinder så då var det bara att göra om och göra rätt, bra med en tränare som liksom inte ger sig. Sista rundan låg två av fyra hinder på 1.10 m och det kändes jättebra. Trots en rätt dålig start där jag tyckte att ingenting gick eller kändes bra så fick vi ett väldigt bra avslut!
 
Bilden tagen innan träningen, under framskrittningen.
 
Efter det fick Sigge stå ute och äta sin kraft i solen medan jag, mamma och min syster fikade lite. Jag och Sigge delade på en macka, skogaholmslimpan går verkligen hem hos honom! Sedan släppte jag ut Sigge och lunchfodrade, han får gå utan täcke en stund idag så sätter Johanna på det sen, skönt i detta väder!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0