Hagar

Vad går era hästar i för hagar? Är det bra hagar i det stall ni håller till i?
 
Vi har bra hagar tycker jag, men nackdelen är att det inte finns så mycket gräs i dem. Men samtidigt så är det inte direkt någon häst i stallet som behöver särskilt mycket mat, de håller sig runda och goda ändå. En del hästar går in på nätterna och andra går ute dygnet runt. Samtliga hästar får hö regelbundet så de får ändå gott om mat. Det är jättefint hö måste jag säga, så det känns bra.
 
Det finns en häst i stallet, som tappade lite höll  i början av sommaren och som måste ha lite mer mat än alla andra, Sigge. Haha min lilla gubbe. VI har som en stor gräshage där vi tidigare har slagit hö så den har fått stå och växa till sig. Där får Sigge gå hela dagarna och bara äta gräs. Det stör honom inte ett dugg att gå för sig själv och ha en stor hage helt ensam. På nätterna får han gå med Fröken och trycka i sig massa hö. På det sättet slipper Sigge även gå med Brien som han är rädd för.
 
Ibland släpper Annelie honom i hennes trädgård så får han gå där och bete, så gjorde vi alltid innan den här lösningen med hagen blev tillgänglig. Han är så snäll Sigge så han kan gå där lös, men nu har Sigge kommit på att det finns mer gräs på ett fält  mittemot hans gräshage. Så när han har ätit lite i trädgården brukar han lugnt traska ner till fältet och ställer sig där istället. Det finns staket mot skogen men det räcker inte hela vägen så det är ändå rätt öppet. Men jag har aldrig behövt oroa mig att han ska sticka. Sigge är som en liten hund där på gården dessa dagar, han får gå omkring lite hur han vill och han gör det sååå bra, världens snällaste och bästa häst. Snacka om att han lever livet!
 
På bilderna ser ni fältet där starketet inte täcker allt, men som Sigge brukar vandra ut till när han får chansen.
 
Vissa av er kanske tycker det låter helt knäppt att kunna låta sin häst gå lös på det där sättet, men så länge Sigge har mat så sticker han ingenstans. Det är första stallet jag står i som jag verkligen känner mig helt säker på att härifrån kommer Sigge inte försöka rymma eller hitta på något. Han vekar trivas lika bra som jag gör!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0