Gårdagens dressyr

Igår red jag som sagt dressyrlektion på Johannas häst Fröken. Det var verkligen nyttigt måste jag säga! Alla de andra gångerna som jag har ridit henne har vi haft några svårigheter, men som igår gick hur bra som helst. Jobbade mycket med tempoväxlingar, olika böjningar, att ställa åt olika håll och framför allt att behålla formen in i avsaktningarna/igångsättningarna, att hon skulle ge efter och inte jag. Vissa gånger gick det jättebra men fick verkligen tänka på att bara luta mig tillbaka, sitta ner ordentligt och ha bra stöd. Passet gick betydligt bättre än vad jag hade trott, så är riktigt nöjd, även om det inte var perfekt och vi fick några tabbar. Skulle även göra skänkelvikningar längs en långsida, några steg fick vi till det riktigt bra och andra steg blev lite sämre. Men man ska väl ha något att jobba med också? Hur som helst så är jag jättenöjd och det var superkul att få jobba med en annan häst än Sigge ibland. Fick även en helt del ispiration som inte sitter så dumt.
 
Efteråt red jag Sigge, som fick göra liknande övningar. Jag var trött och han var inte riktigt på humör för någon dressyr. Så vi blev lite osams, men fick tillslut igenom det jag ville och då gav jag mig. Har egentligen inte så mycket att säga med det passet, han slängde mest med huvudet och jag red inte så bra, vilket resulterar i att han absolut inte jobbar för fem öre och ingenting blev bättre. Tillslut fick jag som sagt igenom min övning någorlunda och gav mig då.
 
Under tiden Fröken gick lektion så fick Sigge gå utan täcke i hagen.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0