Hoppträning för Louise Haaga

Igår åkte som sagt jag och Sigge till Skästa gård och hopptränade för Louise Haaga.
 
Första övningen gick ut på att galoppera på långa och glappa tyglar, så långsamt som möjligt. Detta för att hästen skulle hitta balansen själva och träna på att rida mjukt. Efter några varv började vi hoppa fram på ett litet kryss, fortfarande med glannade tyglar. Det gick bra, men fick bromsa några gånger.
 
Efter det börjande vi hoppa fram på en linje, med 4 hinder och bland annat en böjd båge i början. Sista hindret var det fem galoppsprång fram till och detta hinder höjdes upp lite efter varje rund. Sista språnget över det låg på 1.20 m och Sigge hoppade det som ingenting. Han var så himla fin!!!
 
Fortsatte att träna på lite olika linjer innan vi hoppade en bana på 12 hinder. Det var mycket gymnastikträning för hästarna, vilket Sigge verkligen behöver. Hoppade även min första trippelbarr på honom. Jag fick jobba väldigt mycket med Sigges galopp, det har alltid varit något som vi fått jobba med. Han skulle galoppera på och få upp lite fart, samtidigt som jag måste ta halvhalter och försöka få mer kraft i galoppen, för han blir bara lång och flack. Jag har alltid haft svårt att få till den galoppen, men idag fick jag några bra tips.
 
 
Sigge tyckte detta var riktigt jobbigt men verkade tycka att det var så himla roligt! När han väl kom igång efter några språng så fick jag istället broma honom inför vissa hinder. Otroligt nyttigt både för mig och Sigge! Är så stolt över honom, hur han kämpade och vilken skillnad det blev bara under passet.
 
Nu ska vi träna ordentligt och sedan väntar nästa hoppträning v.8. SUPERKUL!!
 
 
Världens bästa häst, finner inga ord!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0