Mål 2013

 
Nu ibörjan av 2013 har jag fått lite besked som fått mig att tänka till om min ridning, därför har jag nu gjort några mål för 2013. 
 
- Få upp Enter mer i ridningen. Jag vill ha honom mer på bakbenen än vad han är nu. 
- Bygga upp rumpmuskler, magmuskler och ryggmuskler på Enter. 
- Få honom lydig. 
- Konditionen.
 
Mål 1: Nu under vintern har Enter fått som en knöl på ena framknät, en galla. Den kommer och går lite hur den vill. Visade den för veterinären förra veckan när hon var ute och han har troligtvis pålagringar i det knät också. Tar man upp det knät får man upp det mycket mindre, det andra benet kan man hålla parallellt med skenbenet och underarmsbenet. Man får alltså ut full böjbarhet i det knät, medans det med pålagringar får man in en hand mellan skenben och underarmsben. Att Enter har pålagringar är inte helt oväntat då han gått som galopphäst i 4 år och det sliter på hästen på ett helt annat sätt än traditionell ridning. Jag vill därför få till en ridning så han inte är i framåtvikt och belastar frambenen i onödan. 
 
Mål 2: För att få en hållbar häst behövs muskler. Just nu försöker jag få upp hullet på honom och när snön försvinner har jag planer att börja klättra igen och även rida över upphöjda bommar för att bygga muskler i rygg, rumpa och mage. Vilket är väldigt bra! 
 
Mål 3: Enda sen jag började rida själv så har han blivit lite olydig. När han travar ute så drar han helst och det blir lite av en dragkamp. Jag vill ha kvar framåtbjudningen men även kunna ta tillbaka honom när som helst. Det har blivit bättre men fortfarande kräver jag mer. Skärpning. 
 
Mål 4: Enda sedan sommaren har Enters kondition varit dålig. Vid midsommar blev han sparkad och halt, sen dess har jag inte krävt direkt mycket konditionsmässigt. Men Enter är endå en häst som fortsätter även om han blir trött eftersom hans löpskalle, så det gäller att begränsa sig själv till hans egentliga förmåga. När styrketräningen kommer igång gör konditionsträningen det med! 
 
Allt som allt så är mina mål att få en hållbar häst, vill gärna inte få mer skit i frambenen än vad han redan har. Tänker även lägga åt sidan mina planer på att få bort min höjdrädsla inom hoppningen. Det känns som att det inte behövs. Visst kan Enter hoppa lite då och då, men inte några höga höjder. 
 
 
/ Ebba
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0