2012

JANUARI:
Året började lugnt för Sigge och mig. Det blev inte så mycket hård ridning på grund av att underlaget inte alls var bra. Det var blankis nästan hela tiden så det gick inte att göra så värst mycket.
 
FEBRUARI:
Fortsättning på januari. Det blev mer ridning när underlaget höll, men det var fortfarande inte så mycket. Denna vinter önskade jag att jag hade tillgång till ridhus kan jag säga!
 
MARS:
Snön smälte bort och paddocken gick nu att rida på. Det gjorde att vi kunde komma igång med hoppningen för året, vilket såklart var superkul!
 
APRIL:
I april bestämde jag mig för att vara med i en lokal hopptävling som sedan ägde rum första maj. Sigge och jag hade inte många veckor på oss att träna och eftersom det inte hade blivit så mycket träning under vinter var inte Sigge i så bra kondition. Men han var fin under träningarna och vi tränade massor inför tävlingen!
 
Den 6:e april fyllde Sigge även 20 år. Kan inte fatta att han blev så gammal och ibland tror jag inte Sigge känner sig som det heller när han kan dra iväg sina bockserier.
 
MAJ:
Första maj var det dags för Sigges och min andra lokala tävling tillsammans! Vi hoppade två 1m - klasser, och den första vann vi! Jösses vad stolt jag var (är) över Sigge! Han kämpade och gjorde allt. Snacka om nöjd häst sedan på prisutdelningen när han fick vara först på ärevarvet, det var han absolut värd. I andra klassen rev vi ett hinder som totalt var mitt fel, men jag kan inte vara annat än nöjd över min fina häst!<3
 
Vi fortsatte även att träna under maj och hästen fortsatte att levera på ridpassen.
 
JUNI:
Sommaren kom med många regniga dagar. Sigge släpptes ut på bete, vilket är det bästa han vet. Han njuter verkligen av att vara ute. Dock fick han komma in en stund på dagarna inför ridning eller när regnet vräkte ner.
 
JULI:
Härlig månad! Vi fick många mysiga kvällar och dagar i stallet, jag och Sigge. Ridningen hölls igång och vi var ute på många härliga ritter i flera timmar. Underbart.
Jag hade även hand om Enter några dagar när Ebba var borta. Det blev mest jobb på paddocken men en dag fick jag med min syster till stallet. Tillsammans red vi ut en sväng, hon på Sigge och jag på Enter. Det var riktigt mysigt faktiskt!

Dock kan jag inte säga att juli inte var regnfri, självklart fick vi en hel del nederbörd också.
 
AUGUSTI:
Det bästa med denna månaden var att både Ebba och jag fick med oss varsin kompis som följde med och fotade oss och hästarna varsin dag. Först följde Ebbas kompis Ida (snyggt namn förresten!) med och fotade oss på stubbåkern. Stubbåkrarna är för övrigt annars det bästa med denna månad!
 
Efter det följde min kompis Maria med och tog lite kort.
 
SEPTEMBER:
Ridmässigt jobbade vi på, Sigge var fin och vi trimmade allt från långa galoppturer, kondition, bommar och dressyr på paddocken. På det hållet var denna månad inte speciell. Dock blev det min sista månad i detta stall, jag sa upp min stallplats som jag hade haft i drygt 2½ år och skrev istället på kontrakt för en annan plats, i ett annat stall.
 
OKTOBER:
I oktober, eller 29/9 rättare sagt, flyttade jag Sigge till det nya stallet. Johanna, från samma stall, flyttade samtidigt till samma stall, så det var skönt att komma dit med lite sällskap. Sigge flyttade nu ut på lösdrift tillsammans med Fröken. Vi fick som en ny start och allt blev som jag hade tänkt mig. Ridningen blev mer seriös och Sigge blev riktigt fin. Vi började hoppträna för Annelie, stallägaren som även är just hopptränare. Jösses vilken skillnad det blev att träna för någon mot att nöta själv.
 
NOVEMBER:
Vi hopptränade för fullt och startade även vår tredje lokala hopptävling. Hoppade clear round felfritt och blev placerade på en 6:e plats i 1 m.
 
Johanna, som äger Fröken, var även borta mycket i november och då fick jag äran att rida hennes häst. Vi fick hoppträna för Annelie, vilket gav mig väldigt mycket då hon är en helt annan häst än Sigge.
 
DECEMBER:
Snön  och kylan kom. Perfekt att träna i djupsnön! Vi har varit ute och galopperat i snön och upptäckt nya vägar. Vi åkte även in till Skästa gård och var med på en hoppträning i ridhus. Som vanligt är Sigge en pärla och man slutar aldrig förvånas över honom. Han kan han, min häst!
 
Ett fantastiskt år på hästfronten. Nästa år ska vi komma igång med träningarna från början och komma ut på mer tävlingar, allt så länge Sigge håller sig fräsch och tycker det är roligt.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0