Gårdagens ridpass

Känner att uppdateringen är på topp från min sida. Förlåt men har rätt mycket nu och då blir tyvärr bloggen drabbad, men ska försöka bättra mig!
 
Igår red jag i en stor hage kan man säga. Konditionsträning stod på schemat och Sigge blev riktigt svettig. Jobbade med galoppen och gjorde olika övningar. Första övningen var väldigt simpel: drog på galoppen på långsidorna och skrittade sedan på långa tyglar på kortsidorna. Jag red så i några varv och sedan jobbade jag lite på en volt i trav och kände på övergångarna vilket faktiskt gick väldigt bra. Efter en skrittpaus fortsatte jag med en annan övning. Jag red fram och tillbaka längs en kortsida, som i och för sig är rätt lång, i galopp. Varje gång jag skulle vända gjorde jag en så liten volt jag bara kunde, så Sigge verkligen fick sätta bakbenen under sig och jobba, sedan öka massor till andra sida, samla ihop till ett galoppombyta och sedan en sådan liten volt som möjligt åt andra hållet och öka tillbaka. Denna övning var väldigt nyttig för oss båda isåg jag. Jag fick verkligen sitta tillbaka och jobba varje steg för att samla honom och få honom runt skänkelt samt på yttertygeln. Sigge tyckte det var jättejobbigt men det behöver han. Speciellt till tävlingar sedan då han ska orka samla sig och vända snäft för att sedan öka temot. Har massor kvar att jobba med, men måste ju börja någonstans. Han var så duktig och höll igång hela tiden, saktade inte av en enda gång. Stolt ryttre!
 
Trots att han blev ritkigt trött av övningarna, kände hur han fick ta i, så var han pigg som tusan. I pauserna visste han inte vad skritta var utan småtravade hela tiden och började trava på stället så fort jag tog i honom. Knashäst. Men fin och duktigt var han och såg så nöjd ut. Härliga häst!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0