Vart kom all energi ifrån?

Sigge var så galet pigg idag! Visst, han har vilat i nästan två veckor, men jag har ändå ridit honom några dagar nu. Hur som helst, han var så övertaggad att han knappt visste vart han skulle sätta fötterna. Skritta visste han inte vad det var så småtravade hela tiden och så fort jag tog i honom körde han upp huvudet och tvärbromasade eller stampade på stället.
 
Idag låg fokus på galoppen. Känner att jag måste få någon riktigt ordning på den, då han mest blir lång. Så dagens ridpass jobbade jag med att få ihop honom men samtidigt aktiv. Ofta när jag tar i Sigge och ska samla honom så lägger han totalt i bromsen. Så betydligt mycket mer ben behövs för att samtidigt hålla igång honom. Även om han var pigg och hade energi som jag kunde ta av så var det mycket häst att rida. Mina ben höll på att domna bort i slutet. Men jösses var fin han var, speciellt i vänster varv.
 
 
Jobbade först längs en långsida fram och tillbaka med varsin volt på varje kortsida. På långsidorna varierade jag mellan rakställd, öppna och sluta, för att aktivera och mjukgöra. Han blev även väldigt mjuk av volterna. Såg till att det hela tiden hände något så han fick något att tänka på. Efter en liten stund gick jag över till att rida på en ganska liten åttvolt. Jag galopperade på volterna och tänkte mycket på att samla upp honom, hålla en aktiv galopp och samtidigt vara runt skänkeln. I mitten saktade jag av till skritt och där låg fokus på att rida in i avbrottet och igångsättningen samt att han skulle skritta lugnt med aktiv och inte småtrava, som han gärna ville. I början hade vi väldigt delade åsikter men efter några varv var han superfin! Denna övning gjorde jag inte så länge då han blev ganska trött av den.
 
Supernöjd över honom idag, även om vi har många saker att jobba med. Men nu blir det hårdträning igen om v.6 åker jag på hoppträning på Skästa igen, snacka om att jag längtar!!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0