Vinka, puss & stegra.

 
Som ni kanske märkte med mina fotoinlägg så har jag lärt Enter lite tricks nu under vintern. Har under flera år tänkt lära honom simpla saker som vinka men han har nog aldrig förstått så det har liksom aldrig blivit nått med det. Men iår så tog jag upp detta "projekt" igen. Varje år har jag börjat att försöka få honom att vinka vilket aldrig har gått så nu tänkte jag fuck it, kör på stegra först. Vilket han förstod till min lycka. 
 
Hur gjorde jag då? Jo, ställde mig framför honom, hade ett dressyrspö i vardera hand. Tog ett steg mot honom, höjde händerna och sa "upp". Efter några gånger förstod han att jag ville att han skulle resa sig. Efter ungefär en halvtimme hade han helt fattat vad jag ville och utförde det. 
 
 
Vinka då? Ställde mig på sidan av honom och petade med ett dressyrspö på baksidan av hans framknä. När han lyfte på benet så sa jag "vinka" Efter några gånger så började han själv dra fram benet, vilket jag ville uppnå. Vinka tog nog 15 minuter för honom att befästa helt.  
 
 
Puss? Denna var enklast. Ställde mig framför honom med händerna bakom ryggen. Väntade helt enkelt bara ut honom tills han tog upp mulen mot mitt ansikte. När han nuddade mitt ansikte sa jag "puss" och berömde. Puss var det han lärde sig snabbast. 5 minuter och så satt det som sten. 
 
 
Och så självklart så har han fått beröm genom godis/röst/klappar varje gång han gjort det jag velat. Därefter finslipar man ju bara tills det blir perfekt! 
 
 
Puss gör han bara jag ställer mig i positionen framför honom och stegra gör han sig beredd på om jag står framför honom i den positionen. Vinka kan han ju även göra ifrån ryggen. Dock har jag inga planer över huvudtaget att försöka ta upp kommandot för stegra upp på ryggen - det är nått jag tycker är helt idiotiskt. 
 
 
 
Buga är något vi försöker lära oss. Det som ni ser på bilden är det han kan, men sen har jag kört fast och vet inte riktigt hur jag ska utveckla det. Men det kommer väl! 
 
Har även planer att lära honom Spansk Skritt. 
 
/ Ebba 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0