2 juli

 
Var ett väldigt behagligt väder för att rida idag, runt 20 grader, lite halv klart och svag vind. Därför fick det bli lite dressyr trimm som det aldrig kan bli för mycket av. När jag tog in Enter så var han självklart helt inpackad av damm, han hade verkligen hittat den torraste platsen att lägga sig ner och gnugga in båda sidorna på. 
 
Tog ett tag att få honom någorlunda ren. Bestämde mig för att rida i killarnas gamla hage istället för på paddocken. Enter var betydligt mycker mer framåt och på än vad han har varit dem senaste gångerna på paddocken men såg det mer som en bra sak. 
 
Det blev en hel del arbete i galoppen idag. Mest för att hitta jämnhet, få en lugn häst och nöta lite galoppfattningar. Red en övning där jag från galopp gjorde halt, stod kvar i halten innan jag satte direkt igång i trav. I traven skulle han vara lugn innan han fick galoppskänkeln. Vissa gånger kokade han över i huvudet och sprang iväg lite, men då var det bara att göra en ny halt från traven och göra om. Fick till fantastiska galoppfattningar nästan hela tiden. Det var ett fåtal som blev sisådär men alla dem andra var hur fina som helst. 
 
Kände idag att när han blir lite väl framåt så går han på sniskan när man galopperar på dem större volterna. Han böjer inte runt skänkeln utan skär av volten med hela kroppen istället. Definitivt något att jobba på. Har även tänkt att jobba mer med rakriktning då det ofta blir att jag tar hjälp av volter och inte tänker på ridningen rakt fram. 
 
 
 
Efter ridningen hjälpte jag till att få upp några hö- och hösilagebalar på skullen. Två vanliga höbalar och fem fyrkants hösilagebalar. Herregud vad det var knepigt att få upp hösilagebalarna. Men nu är dem iallafall uppställda på skullen så vi kan fixa iordning i uteboxarna nu när stallet ska städas. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0