4 juli.

 
Har länge nu varit sugen på att hoppa lite, men aldrig kommit till skott med det fören idag. Eller blev väl inte så mycket hoppning egentligen, hade tre travbommar på en volt och sen ett studs med två hinder. Men det är ju typ vad hoppning är för oss. 
 
Började med att rida igång Enter och han kändes jätte fin redan där. Galoppen kändes verkligen rund och med mycket power i den. Det är en viss känsla att galoppera när han är sådär, väldigt följsam och reglerbar. 
 
Började med att trava på bommarna. Målet var att hitta en jämn takt och tempo där han även skulle behålla formen över bommarna och inte slå upp huvudet innan eller över dem. Kände verkligen att vi nådde det målet. Enter höll sig lugn och stadig hela tiden oavsett om jag flyttade ut honom över det längre avståndet eller kortade upp honom på det korta avståndet längst in. Jag gillar att ha bommar på volt då man verkligen kan variera sig utan att behöva ändra avstånden hela tiden. 
 
Gick därefter över till studsen. Låga studs på bara 50 cm men känner inte att han behöver hoppa högre. Han stannade första gången jag red mot det men jag förstår verkligen att han stannade då jag bara förberedde mig på att han just skulle stanna. Jag satt tillbaka, ingen skänkel och noll kontakt framåt. Skäms nästan när jag ser tillbaka på det hela. Resterande gånger hoppade han varje gång. 
 
Vissa språng blev jätte fina, men det var när han verkligen lyssnade på mig och inte drog iväg. Märker att jag verkligen suger på att bedöma avstånden, när Enter håller sig cool så går det super men så fort han taggar igång blir jag värdelös. 
 
Höll även på att nästan flyga av. Han hade totalt slutat lyssna på mig mot hindret en gång. Resultatet blev att han gasade på och fick stanna upp och göra fulaste språnget. Noll rytm liksom. Kickade till honom efter hindret så att han skulle skärpa till sig. Då bjöd han mig på världens bakutspark som han hoppade in i och väl i luften så vred han sig i hela kroppen i motsatt riktning. Charmig häst. 
 
Gammal bild.
 
Sammanfattningsvis så var det ett väldigt bra pass. "Dressyren" satt precis som den ska mellan hindrena och det känns så jäkla bra att han hoppar allt nu mera. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0