Början av vår resa

 
Kan direkt säga att resan med Enter inte har varit lätt. Den har varit fylld av tårar och ilska men även glädje och skratt. Jag fick Enter den 27 december 2007. Lite drygt två månader tidigare hade jag själv fyllt 12 år och ridit på ridskola och några gånger hos min moster på hästar i hennes stall. Såhär i efterhand kanske inte en pensionerad galoppör som inte kunde vara själv i varesig hage, stall eller under uteritt den mest optimala hästen för en 12 åring men det har ju slutat bra iallafall. 
 
I början var mamma med hela tiden och ridningen var ju som den var. Uteritter bestod av att jag red och mamma gick framför och så skrittade vi svängen i skogen bakom stallet. På paddocken så satt ridskoleridningen i och där red jag följande: skrittade fram, travade fram, galopperade en stund innan jag travade av och sen skrittade jag av. Precis som ridningen var när jag red på ridskolan. 
 
Vi började så smått komma ut mer och mer tillsammans med andra i stallet. Vissa gånger kunde det gå jätte bra medan andra ville jag bara gråta. Enter hade svårt att stå stilla så om vi skulle över en väg men blev tvungna att vänta så gjorde han allt förutom att stå stilla. Han backade, snurrade runt och var allmänt orolig. När man väl började skritta igen så lugnade han ner sig. Jag lärde mig snabbt att korta tyglar betydde fart för Enter. Så länge jag hade långa tyglar så skrittade han lungt men om jag kortade upp dem så började han takta och ville börja trava. 
 
Han var även svår för mig att hantera i galoppen ute. Han drog lätt ifrån mig och det tog länge innan jag riktigt vågade galoppera ute och verkligen lita på honom. 
 
De första åren var inga seriösa år för oss. Men jag tror att det är exakt det vi behövde, så vi båda mognade i oss själva. I stallet fanns det flera i min egen ålder som jag bara kunde ha kul med. Väldigt bra stunder har spenderats med just dem med mycket skratt och utan någon som helst press. Enter behövde tid för att bli den häst han är idag och jag tror att våra första år satte en bra grund till att han fick mogna, även om det tog lång tid. 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0