Hur jag lägger upp ett ridpass

 
Precis som rubriken lyder så handlar detta inlägg om hur jag lägger upp ett ridpass på ridbanan.
 
Jag börjar ju självklart alltid att skritta fram på en långtygel. Detta är något av det tråkigaste jag vet, speciellt när man skrittar fram på paddocken. Men det är ju självklart väldigt viktigt och folk som inte skrittar fram/av sina hästar ordentligt förstår jag inte vad dem tänker med. 
 
Därefter travar jag igång Enter på fyrkanten, gärna med en glappande tygel då jag är bekväm av mig. Enter får jogga igång för sig själv och här är det inget som helst tänk på böjning, ställning eller form. När vi travat så att Enter är igång riden i traven så galopperar jag gärna några varv innan jag börjar med själva arbete. Enter blir direkt mer samarbetsvillig och mjukare i kroppen om han får galoppera innan arbetet börjar. Det behöver inte vara många varv utan jag brukar vanligtvis ta två varv i båda varven. 
 
När detta är gjort börjar jag fokusera på det riktiga arbetet. Det kan variera från varje ridpass vad vi gör, galoppfattningar, samling, form eller byten. Vi gör det mesta. 
 
När jag känner mig nöjd över Enter så travar jag av honom på en åttvolt över hela ridbanan innan jag skrittar av honom ordentligt. Självklart får han även skrittpauser under ridpassets gång. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0