En resa jag aldrig kommer glömma

Jag har tänkt på en sak ett tag nu. Under slutet av sommaren 2010 fick Sigge väldigt mycket problem med ryggen, han hade fruktansvärt ont och att känna igenom ryggen var knappt att tänka på då han bara sjönk undan. Veterinär, equiterapeut och sadelmakare var ute för att hjälpa till. Jag fick höra flera gånger att han kanske aldrig skulle bli bra och att han skulle få ta det väldigt lugnt resten av livet, då han kanske alltid skulle ha ont. Jag fick till och med förfrågan om jag hade funderat på att ta bort honom, med tanke på hur dålig han var. Behandlingarna blev fler och fler, han fick gå på smärtstillande längre än vad som var beräknat och inte ens då fick man röra hans rygg.
 
Jag började tömköra i lång och låg form för att försöka få upp lite ryggmuskler. Vi ökade på succusivt och började klättra samt jobba över upphöjda bommar. Jag tömkörde i flera månader. Efter hand som han blev lite starkare började jag skritta barbacka och ökade på väldigt långsamt hela tiden. Kanske till och med för långsamt. Efter ett bra tag när jag red honom helt och hållet så började jag ta dressyrträningar för att få mer hjälp att bygga upp ryggmusklerna. Allting gick i perioder och vi fick väl inte världens bästa flyt. Hur som helst så tog vi det lungt i över ett år, jobbade med ryggen hela tiden och tog allt väldigt försiktigt. Dessutom slutade Sigge äta ett tag så började ge honom A-fil för att få igång magen och hans då otroligt tjocka bakben var alltid ett problem. Det var inte vår bästa tid direkt.
 
Bilderna är från en morgon när min snälla storasyster åkte ut och gav Sigge hand medicin som han fick några gånger om dagen.
 
Idag är han snart 21 år gammal och är finare än någonsin under vår tid tillsammans. Hans ben är jättefina, han har lyft mer i ryggen och en del av bukmagen har försvunnit (som han alltid haft). Han är pigg som en jag vet inte vad och bara lever livet. Vi hopptränar och tar nya steg hela tiden. Aldrig att jag kunde tänka mig att han skulle bli så här bra, när jag, 2010, mest fick höra kommentarer om att jag borde ta bort hästen.
 
Bilden är tagen 2012 när vi vinner vår andra lokala tävling tillsammans på 1 m.
 
Tänk vilken kämpe jag har till häst!<3
 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna, Silvers matte

Kul att allt går bra och att Sigge är så fräsch!! :) Även om ni har haft era bakslag så har han varit jättefin förut också. Kommer ihåg i Badelunda när ni började hitta varann, du började rida på rätt sätt och han hoppade riktigt fint! :) Snygg gäspande pålle där i hagen också. :)

Svar: Ja det är jätteroligt! Du får väl komma ut och hälsa på någon dag och se stallet. Ja visst har han varit det, i Badelunda var han jättefin! Det var så roligt för då var han igång och du hjälpte oss så vi kunde komma vidare och jag lärde mig otroligt mycket under det året. Är så glad att vi stod där och fick träffa dig! :) Haha ja visst är han ;) Har massor med bilder när Sigge ska äta men så står Silver bredvid och vill också ha. Hur är det med honom nu för tiden förresten? :)
fullblodsmupparna.blogg.se

2013-03-07 @ 06:17:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0