Energi så det räcker gott och väl

Jösses vilken ridtur säger jag bara! Sigge var överdrivet pigg idag. Tror vårkänslorna är framme för han kan knappt hålla sig på marken.
 
Jag red ut med Johanna och vi bestämde oss för att testa hur travbanan var. Ingen bra idé. Hästarna taggar alltid till lite exktra där och att några hästarn sprang som dårar i hagarna bredvid gjorde inte saken bättre. Vi tog oss förbi dem och bestämde oss för att rida bara på andra sida, där det inte var några hästar. Allt gick jättebra till en början. Försökte sysselsätta Sigge hela tiden och hålla honom lugn, samtidigt som han nästan exploderade i varje steg. Jag råkade ge honom lite för lång tygel ett steg så han tog chansen att bocka och sparka bakut. Fröken hänger på. Jag lyckas få ner Sigge men Föken fortsätter och Johanna ramlar av. I farten lyckas jag komma av Sigge och fånga in Fröken. Allt gick bra, men efter att ha fått stå och vila några miuter var Sigge ännu piggare sedan.
 
Vi bestämde oss för att istället rida till ett fält med djupsnö och planen var att galoppera i kanten. Vi lyckades ta oss dit efter mycket jobb med hästarna. Sigge stod på bakbenen och hade svårt att hålla sig på marken. Han har alltid otroligt mycket energi på våren, men nu när jag dessutom har ridit rätt hårt under vintern har han nu en del muskel och rätt bra kondition så han orkar betydligt mer.
 
Galoppen på fältet gick riktigt bra, det var riktigt mycket tung snö så de fick jobba och båda hästarna var duktiga. Dock fick jag hålla Sigge riktigt mycket då han inte verkade bli ett dugg trött av alla vändor vi körde. På vägen hem lyckades jag åtminstonde få honom att skritta (innan galopperade han bara på stället), så framgång. Därmot var det inte direkt lugn skritt och Sigge verkade inte trött för fem öre.
 
Jag rider honom ungefär 5-6 dagar i veckan och då går han ordenligt, så det är inte att han får vila och har massa överskottsenergi. Nu finns det i alla fall en del snö som hjälper till att "trötta ut" lite, men fasar nästan för när det blir barmark. Ska väl samtidigt inte klaga, jag har ett fullblod på snart 21 år som går på lösdrift och sover ute och ändå är så här pigg och fräsch som Sigge är. Om han ändå bara kunde använda energin på rätt sätt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0