1 September

 
Hej första september, du var efterlängtad. Nu är hösten här och snart fyller även jag 18 år! Grattis till Ida som firade sin egen 18 års dag idag. 
 
Idag kom det en ny häst till stallet, en valack på 18 år tror jag den är. Den har gått på lösdrift i ett år och ska nu börja sättas igång vad jag förstod det som, den går tillsammans med Rossi och Toppen. 
 
Det var verkligen skönt med lite regn så marken blev lite mjuk och framförallt så vi kunde få paddocken harvad, det har liksom inte gått då det verkligen har varit stenhårt och harven tar inte nånting då. Därför har jag fått rida de senaste dressyrpassen på gräs och gräs är verkligen inte ett underlag för Enter. Han känner sig osäker och tar då inte för sig i ridningen, han halkar lätt och blir spänd. Så mycket skönare att kunna rida på paddocken! 
 
Red alltså på paddocken idag, började dock med att skritta ut i skogen tillsammans med Cissi i cirka en kvart. Väl på paddocken så kortade jag upp Enter rätt snabbt och började jogga fram honom i först trav och sen galopp. Jobbade inte med något direkt särskilt idag utan kände mest av honom, gjorde ett galoppombyte i vardera varv och då bytte han fint båda gångerna så då lät jag det vara så - ville inte traggla mer med dem idag. 
 
I slutet kändes galoppen jätte härlig och han tog verkligen för sig och tog ut steget mer. Det blir lätt att han blir kort och kantig, speciellt i högervarvet där han har svårt för att ta ut sig. Men idag visade han sig verkligen från sin bästa sida. Han var energisk men lydig, jag behövde alltså inte tjata mig fram till något utan bad jag han göra en sak så gjorde han det med glädje. Känns som allt börjar sitta nu! 
 
 
Första september ja, idag ska våra hästar få komma in på nätterna igen. Så här länge har jag aldrig haft min häst ute på nätterna. Jag menar första september, det är länge. Hästarna här i stallet har idag varit ute i hela 11 veckor och 4 dagar. Det är mycket. Av alla dessa veckor har även Enter varit igång största tiden och han har kanske fått mellan 2-3 veckors vila sammanlagt. Nu ska det bli skönt att komma tillbaka till mina rutiner och kunna trappa upp ridningen när Enter får vila sig ordentligt på nätterna också! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0