Bett

Jag ska prova rida Attis på lite olika bett. Men det här med bett är inte min grej, absolut inte. Så länge jag har haft häst så har jag alltid vara sugen på att rida på olika bett för att få variation. Så pratade med Annelie som är duktigare på bett än vad jag är och hon tyckte att jag skulle börja med att prova ett pessoabett och sätta tyglarna i dem nederna ringarna, för att jag ska bli lite starkare. 
 
 
 
Provade detta bett igår och även idag. I början kändes han mest som vanligt men efter en stund när han hade lossnat lite så gick det superbra! Om det var bettet eller någon annan anledning vet jag inte, men bra gick det i alla fall! Red på det idag också och kände stor skillnad jämfört med gårdagen. Idag var han mycket mer lösgjord från början. Red på en volt i ena hörnet av fältet, för det är typ bara där det går att trava och galoppera nu när snön har börjat förvinna och det har blivit is istället. Däremot så fick han spel varje gång jag red på den delen av volten som är vid vägen, hoppade och for som bara den. Så det förstörde rytmen en hel del och kan räkna antalet varv han inte gjorde någonting på en hand. Men i övrigt var han riktigt fin. Jobbade en hel del med galoppombyten och skrittade sedan av en rätt trött och svettig häst. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0