Hoppträning lördag

Åkte till stallet direkt när jag vaknade för att hinna bada Attis och fixa en del innan träningen. Efter ett tag inne på gången så hade Attis tröttnat på att stå stilla kan jag säga och trampade bara runt så det var svårt att få på all utrustning kan jag säga. Blev en del suckningar från mina sida. 
 
Väl på Skästa blev det en ordentligt framskrittning då gruppen innan var lite försenade. Så skrittade runt ett tag och snackade skit med Annelie. När vår grupp skulle börja fick vi börja med att korta stigläderna 5-7 hål för att sedan jobba ett tag i lätt sits. Skulle galoppera runt fyrkanten och ha samma tempo hela tiden och även galoppera över två bommar där man skulle få plats med 6 galoppsprång. Detta gjorde vi i båda varven. Som uppvärmning skulle vi även vända upp på medellinjen där vi skulle göra olika övningar så som öppna, sluta osv. Första gångerna fick jag inte alls igenom honom men sedan var det som om allt lossnade och han gick så grymt bra! 
 
 
Idag var det markarbete och imorgon är det mer hoppning. Så efter uppvärmningen började vi hoppa några linjer. Hinderna var inte höga utan fokus låg på vägarna och att kunna reglera tempot. Jösses vad duktig Attis var, jag kunde ta tillbaka honom exakt när jag ville, även om han hade en del energi och studsade en del, så lyssnade han HELA tiden. Fick även höra från både Annelie och Louise att det går så mycket bättre nu, att jag och Attis har kommit en bra bit, att det är stor skillnad från i början. Vi jobbade även med att rida på små små volter över en bom, riiiiktigt svår övning tycker jag, men extremt nyttig. Var verkligen tvungen att ha hästen mellan hand och skänkel för att få ihop allt. I höger varv gick det bra men däremot lite sämre i vänster. Efter att ha pratat med både Annelie och Louise om det och hur jag skulle göra så gick det lite bättre. 
 
Hoppade även en liten bana, fortfarande med hinderna på typ 60-70 cm så inga höjder. Men det kändes så himla bra!!! Shit vilken fantastisk häst jag har! Kändes så skönt att allt jobb med övergångarna och lydnaden som jag har lagt ner sen jag fick honom har gett resultat. Nu har jag kontroll och det är jag som bestämmer tempot, inte Attis, så nu kan jag börja jobba med andra saker. 
 
Johanna var med och filmade, ni får se filmer när jag får dem! Taggad på att se hur det går imorgon. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0