Hoppträning söndag

Alltså, f*n vad fin häst jag har! Åh vad bra det gick och åh vad nöjd jag är med honom. Han var superfin hela helgen och kan säga att konditionen är det nog inget fel på, trots två ordentliga träningar två dagar i rad verkade han inte speciellt trött när jag travade av. Och han kunde absolut inte stå stilla på samlingen i slutet när vi skulle reflektera över passet och helgen. 
 
Idag var det betydligt mer hoppning jämfört med lördagens pass. Började med att värma upp utan stigbyglar, kan säga att då kändes det ordentligt att man hade tränat dagen innan. Men det var bara att bita ihop och rida häcken av sig och hästen blev riktigt fin, lyssnade bra för hjälperna. 
 
Bild från idag, tagen ur en film. 
 
Sedan började vi att hoppa på en åttvolt där hinderna höjdes lite för varje varv. Vi red en i taget och Attis kändes fin men fick inte honom ordentligt mellan hand och skänkel. Sedan fick jag till det bättre med lite hjälp från både Louise och Annelie. Mina sista varv på den åttvolten låg oxern på 130-135 cm. Har aldrig tidigare hoppat så högt men med Attis känns allt så himla bra! Vi rev  två gånger för att jag inte riktigt fick aktiviteten i galoppen men jäklar vad fin han var sen!!!
 
Därefter var det lite olika övningar med vägar och rätt antal galoppsprång innan vi började hoppa en bana. Alltså, det gick så himla bra! Jag var helt skakis i benen efteråt av lycka, men även för att jag fick verkligen rida för det också. Fick kommentarer sedan om att det var den bästa rundan jag någonsin gjort sedan jag flyttade till det här stallet i oktober 2013. Jag har haft Attis i tre månader och några dagar och jösses vad jag har utvecklats och vad långt vi har kommit under dessa månader. Första träningen drog han järnet med mig och det tog flera varv innan jag fick stopp på honom. Nu kan jag göra halt direkt efter ett hinder om jag skulle vilja, även om han är full av energi och står och hoppar på stället när han inte får galoppera. Så himla skönt och kul att det går framåt! Kan inget annat än att vara supernöjd över helgens träningar och över min fina häst! <3
 
Bild från idag, tagen ur en film. 
 
Pratade även med Annelie om min utveckling och hon tycker jag har lärt mig en hel del, för 6 månader sedan hade jag inte klarat av att göra dessa övningar ordentligt som vi fick göra i helgen, t.ex. Annelie och jag pratade även med Louise om hur vi tänkte lägga upp träningen med Attis och hon tyckte det lät som en superbra plan, skönt att höra. Mer om vår plan får ni veta i ett annat inlägg. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0