Ett hårt dressyrpass

Igår blev det ju en nyårsritt med Annelie. Det var lite hårt i marken men vi hamnade till slut på travbanan där det gick att trava och galoppera i mitten. Annelie låg först med Findus och jag höll mig bakom, eller försökte så gott jag kunde, fast Attis ville mest springa om och dra gärnet. Han var pigg och låg på som tusan men vi drog på mer och mer för varje varv och ju högre tempot blev desto mer fick han koncentrera sig på att hålla alla fyra ben på marken och inte bocka hela tiden. Vi fick sällskap av en travhäst som var där och själva banan är inte så bred så det fanns liksom inget alternativ att stanna och ta en paus då vi skulle ha blockerat hela vägen isåfall, så vi galopperade på och travade sedan av hästarna på en väg som leder från travbanan. Attis blev väldigt svettig och lugnade sig lite sen så det kändes bra, skönt att ha galopperat ur honom lite energi. 
 
Idag bestämde jag mig för att trimma på paddocken. Han kändes faktiskt lite trött idag. Eller lugn kanske är ett bättre ord. Fast det gjorde inte så mycket för jag var inte själv på bockhumör och att sitta på spänn varje sekund. Jag bestämde mig för att jobba lite med gramanen idag, men började att värma upp utan den. Fokus under uppvärmningen låg som vanligt på att han ska komma igång i hela kroppen och bara lyssna på mina hjälper när jag driver och tar en förhållning, vilket gick väldigt bra. Sedan satte jag på gramen och även om jag har den får jag jobba häcken av mig för att få honom att jobba. Efter ett tag kändes han väldgt lösgjort och fin så då tog jag av gramanen igen. Jag ville se om det höll i sig utan graman eller om han gick tillbaka till samma läge som innan. Men den hjälpte kan jag säga! Åh vad fin han blev och i slutet kunde jag mest sitta och bara "åka med" en stund för han var så himla fin. Lugnt det bästa passet på egen hand! 
 
 
Dagens ridpass blev rätt hårt ändå, inte mycket pauser förutom när jag tog av eller satte på gramanen, utan jobbade på hela tiden väldigt länge. Men han kan liksom inte ta det lugnt en dag bara för att han är lugn utan då är man tillbaka på ruta ett igen dagen efter och han får masssssor av energi. Så bara att rida på!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0