Foderstater

Tänkt berätta lite vad mina hästar äter och hur jag tänker kring det. 
 
Sigge:
Morgon:
ca 5 kg hösilage
Lunch:
ca 3 kg hösilage
Middag (vid intag):
ca 8 kg hösilage
Kväll:
ca 12-15 kg hösilage

Sigge går ju på lösdrift och då bär vi ut påsar dit vid de olika fodringstillfällerna. Vi packar påsarna så mycket det går och därför kan man inte säga exakt hur mycket Sigge får i sig, men ungefärliga mängder. Vårat hösilage är även väldigt torrt och fint. I och med att Sigge går på lösdrift så får jag fodra kraften själv, så det brukar han få efter ridningen. Då får han följande:
 
8 dl kraft groov 125, alternativt groov sensitive
8 dl lusern
4 dl betfor
1 kg havre
 
Till en början fick han inte kraft och han klarade sig bra utan den, men på den senaste tiden tycker jag att han har tappat lite hull och började därför med kraften. Nu tycker jag att han har tagit sig bättre så kommer fortsätta med denna foderstat som fungerar bra på honom. 
 
Attityd:
Morgon:
3 kg hösilage 
0.5 kg havre
Intag: 
8 kg hösilage
4 dl kraft groov 125, alternativt groov sensitive
4 dl lusern
2 dl betfor
Kväll:
8 dl hösilage 
4 dl kraft groov 125, alternativt groov sensitive
4 dl lusern
2 dl betfor
 
Eftersom Attis står inne på box så kan jag dela upp hans mat på ett annat sätt än vad jag kan med Sigges. Egentligen får även hästarna som står på box också lunch om dagarna, men då det är väldigt lerigt i hagarna nu så blir det mest att hästarna inte äter upp allt utan bara trampar runt det. Av den anledningen har vi i stallet gemensmt beslutat att lägga på lunchen på intaget istället. Men så fort det fryser ute så kommer dem börja få lunch som vanligt, precis som lösdriften får. 
 
Som ni ser så äter Attis och Sigge väldigt lika, ungefär samma mängder och samma sorts mat. Båda är rätt svårfödda och dessa mängder passar bra på dem, trots storleksskillnad och flera andra saker. Attis var supersmal när han kom till mig, men nu har han faktsikt lagt på sig lite mer hull, så tycker denna foderstat fungerar bra på honom. Jag har däremot funderat på om jag ska dra ner havren till Attis eftersom han är så pigg, men samtidigt så behöver han ha energi för att kunna lägga på sig mer hull, så behåller denna foderstat ett tag till och avvaktar med havren. 
 
Mina sötnosar efter ett ordentligt, svettigt pass för ett tag sedan. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0